tisdag 24 mars 2009

Att tenta eller inte tenta - det är frågan

Jag har en tenta på fredag. I ett ämne där jag som jag redan sagt innan, tappade extremt mycket när min älskade lilla loppa blev sjuk. Ämnet i sig är ett svårt ämne för mig, och tappet gjorde att det blev ännu mer komplicerat. Igår gjorde jag tappra försök att bli klokare, men känner mig inte så värst mycket smartare. Idag har jag inte kunnat plugga alls av olika orsaker.

Jag har alltså två dagar kvar att kräma in något jag idag inte förstår. Vilket inte är en omöjlighet men min fundering är om det är slöseri med tid eftersom risken fortfarande är extremt överhängande att jag fortfarande inte kommer förstå.

Då är frågan. Jag läser ju mer än heltid som det är, eftersom jag har en extrakurs utöver heltid. Krämar jag in skiten nu så kommer jag inte komma ihåg ett smack av den en kvart efter tentan om jag nu ens klarar den. Och jag vill inte lära mig för stunden, själva ämnet är extremt mycket viktigare än så.

Ska jag strunta i tentan, och nöja mig med de poäng jag tillskansat mig genom inlämningsuppgifter och sen läsa om kursen till hösten och faktiskt LÄRA MIG så att det kan vara något jag har behållning av, eller ska jag försöka tvinga mig till att lära mig för att ta mig igenom tentan och inte ha någon behållning av kursen i förlängningen?

Jag är kluven?



1 kommentar:

Karriärmamman sa...

Vännen, ett råd: lyssna på din kropp och vad du orkar med just nu. Tentor kan man ta igen, de fleta universitet har omtentor mot slutet av terminen. OCh om inte så går ju kursen igen nästa termin. Men som sagt, lyssna på din kropp och ditt inre. Det viktigaste är att DU mår bra...