onsdag 30 augusti 2006

Sommaren 2006

Sommarens höjdpunkter och lågvattenmärken...

Ligger med halvfeber fortfarande och har gått till mitt happy place där jag sparar minnen att ta fram en grå och tråkig dag, så...som en liten mental note till mig själv att tas fram fram under hösten skall jag försöka lista sommaren 2006, om det är en höjdpunkt eller ett lågvattenmärke får ligga hos betraktaren, eller som dom säger "beauty is in the eye of the beer-holder".

1.Sjösättning! En hel helg av skrubbande och rubbande i 25 gradig värme i MAJ som resulterade i första båtturen på nya båten när den skulle förflyttas från marinan till hemmahamn.

2. Helgen efter när allt på båtskrället hade slutat fungera, döda batterier, gammal fläktrem, stoppvajer avbruten (hur fan tog jag mig från marinan till bryggfan egentligen, och hur kan dessa saker sluta fungera så fort köpet är avklarat?).

3. Nästa helg, lagning av allt trasigt och byte av batterier, samt en fantastisk tätning av främre ventilen. Kamrat K höll i tätningsmassan och jag bände ut listen vilket slutade med att K hade mer tätningsmassa på sin tröja än vad som hade hamnat innanför listen. Behöver jag säga att det fortfarande regnar in? Men vi hade hysteriskt roligt under tiden...

4.Första helgen ute, en helg på en holme i Kosterskärgården med kamrater. Dock gjorde för höga förväntningar att det gick lite överstyr. När man går från att blanda fina drinkar i glas, till att strunta i glasen och blanda direkt i flaskan, till att strunta i blanddryck överhuvudtaget och dricka rent direkt ut flaskan kan det bara gå åt ett håll. Denna kväll resulterade i ett fall i vattnet (systers sambo), en drunknad mobiltelefon och på mig själv ett oräkneligt antal blåmärken efter att ha trillat ner för samma berg två gånger (med flaskan i handen fortfarande intakt) samt en "avgång" från båten där jag skulle hasa mig ner från fören och fastnade med trosor och "innehåll" i en halkip och kom varken upp eller ner. Kamrat K klarade inte ens att hjälpa mig eftersom hon skrattade så tårarna rann när hon förstod hur illa jag satt fast, och själv kunde jag inte för mitt liv förstå varför det gjorde så j-la ont när jag kissade dagen efter...
Bortsett från ovanstående var det en fantastiskt helg, med grillning, musselsjälvplock och trevligt sällskap.

5. Robbie Williams!!!! Först konserten och sen samsas med 60.000 lika euforiska människor på Avenyn efteråt i tropisk värme!

6. Veckan på båten som tidigare publicerats.

7. Den årliga resan med mamma och mormor till Köpenhamn (önskar att vi hade börjat med detta lite tidigare, detta var sjätte året och mormor är nu 90 år, och man tror att varje sommartripp blir den sista).

8. Stockholm! Kräktes i min egen mattallrik första kvällen på Priden, men uppenbarligen så snyggt gjort att inte ens närmsta vän såg det. Fick dock väldigt bråttom därifrån. Båttur i Sthlm med katastrofal ankarkastning (var så bakis att jag glömde fälla ut "armarna" och bara stod o svingade inför kastet. Eftersom jag har viss båtvana sa inte kamraten ngt till en början men när jag hade svingat en stund kom frågan. Funderade en stund på att inte erkänna att jag faktiskt gjorde skäl för min hårfärg genom att säga "näe, vi gör så här på västkusten innan vi kastar i ankaret på riktigt", men insåg att lögnen skulle falla platt och sa bara att "ja, jag är dum i huvudet och grymt bakis, sorry".
Prideparaden...ingen nämnd - ingen glömd! Smutsig, trött och svettig men en otrolig dag.

9. Sista helgen på semestern, dåligt väder överallt utom holmen där vi låg. Extrema mängder god mat, sol på fördäck och morgon, middag och kvällsbad. En telefon gick förlorad då kamraten missade båten, träffade berget och drattade på ändan i vattnet. Dagen efter plockade vi så mycket sjögräs ur fickorna på shortsen att vi hade kunnat anlägga en golfbana.

10. Sista publikationen om systerns 30-årskalas.

Jag hoppas att det inte är slut på roligheterna för i år, men det är bara att konstatera att det går att summera sommaren i båt, skratt och ytterst lite tårar.

De riktiga lågvattenmärkena behåller jag för mig själv, har nog till och med cencurerat dem i min egen hjärna. Ibland gör jag skäl för min hårfärg och ibland blir det bara olyckligt av en olyckshändelse.

Nästa begivenheter att se fram emot: firmafest till helgen med 900 personer (vi har precis fusionerat med ett gigantiskt företag så 860 av dessa är helt okända), sista (återigen??!!) båtturen för sommaren helgen efter det, och en inplanerad weekend i Sthlm i oktober med väninnan från Skåne.

Tack alla nära och kära för att sommaren 2006 faktiskt blev en av de bästa i mitt liv!

Inga kommentarer: