onsdag 13 februari 2008

Jävlaförbannadeskitveterinär

Nu har jag pratat med "min" gamla veterinär som bytt sjukhus.

Jo, Lillan fick en hjärnblödning igår, om det råder ingen tvivel. Men, hundar KAN hämta sig från en hjärnblödning och hon har fortfarande kvar sin personlighet (dvs fortfarande lika hungrig, glad och spjuveraktig - men hon tiltar huvudet och vinglar).

Att göra en skiktröntgen kan förvärra det. Narkos, förvärra blödning osv osv. Så det handlar bara om att vänta ut det. Hon är bättre idag än inatt (ligger bredvid mig i soffan precis som vanligt, men är uppe och vinglar då och då).

Jävlaförbannadeskitveterinär inatt som mer eller mindre gav oss fem minuter på oss att bestämma oss för om vi skulle låta henne somna in eller inte. Jag vill slå, något hårt...mosa sönder saker när jag tänker på hur vissa, både djurdoktorer och människodoktorer är.

Jag tänker inte göra röntgen efter samtalet med "min" veterinär. Som hon uttryckte det "Vad kan dom göra, konstatera hjärnblödning? Det har vi redan gjort."

Jag inser att det troligen inte är långt kvar, dagar eller veckor. Men FAN inte en avlivning inatt som akutveterinären tyckte.

Och jag skulle aldrig aldrig låta en hund lida. Hellre lider jag själv.

Men tro mig, just nu lider hon inte. Mamma kom precis med choklad och det är en mycket lycklig hund med personligheten totalt intakt. Dessutom med försäkran från RIKTIG veterinär att hundar inte lider av hjärnblödning så länge dom är glada, äter och inte mår illa.

Och hon gör inte någotdera.

Nu har jag gått från att vara tokledsen, till ledsen-arg.

Jag älskar min loppa, och kan jag köpa lite tid till med henne så blir både jag och hon gladare.

3 kommentarer:

Lilla Jag sa...

Neeej...vännen....

Jag finns på msn om du behöver prata.

*kramar om* :(

Ataharis sa...

Fyyyy och usch! Fruktansvärt och fruktansvärda val.

Minns alldeles för väl min lilla mops strapatser med sitt bakknä. Krävdes envetna uppfödare och en mopsuppfödande domare och tillika veterinär som kunde tala om att på Strömsholm skulle de då inte göra nåt med min hund. Där ville de nämligen öppna bakbenet och såga av det på sex ställen för att sen sätta ihop det i mindre krum vinkel. Du kan ju tänka dig kostnad och konvalescens.

Bara det att mopsar ska ha krumma bakben och hans bakbensställning var det inget fel på. Tvärtom ett lysande exempel på perfekt mopsbakbensställning. Problemen löste sig med en helt vanlig patella luxuation-operation på Ultuna: sträckning av leden under knät och ursågning av skålen där knäskålen ligger. Fine and dandy!

Sålunda ska man alltså alltid vända sig till mer än en veterinär: man känner trots allt sitt eget djur bäst.

Hoppas hon mår bättre nu, lill-loppan! Och du med. Stor kram!

Anonym sa...

Hej Blue! Jag sökte på nätet för min hund har också fått en hjärnblödning i dagarna. Jag fick kontakt med veterinär i måndags och har gett kortiosn ni i 5 dagar. (15 mg 3 dgr och 10 nu i två) Hon är MYCKET bättre!