onsdag 13 februari 2008

Gråter så det sprutar

Har precis kommit hem från djursjukhuset igen, med Lill-Loppan.

Hon var helt normal på kvällspromenaden, galopperade hem för att få sin belöning i form av kvällsmat. Fick sin kvällsmat, gick och lade sig med mig på soffan en halvtimma och sedan ner på golvet. Efter tio minuter hörde jag en duns från golvet och tittade ner och såg henne försöka resa sig men kunde inte.

Vinglade, trillade och jag tänkte hjärnblödning direkt. Hund under armen och ut i bilen. Fick träffa en veterinär som "misstänkte" hjärnblödning och tyckte att vi skulle låta henne somna in med tanke på hennes höga ålder.

När jag frågade om alternativ för att säkerställa och om hon lider NU, så fick jag svaret att det gör hon inte, och att man kan göra en skiktröntgen.

Nu fick hon åka med exet hem och sova, och är redan lite mindre vinglig. Sprang in på sina småvingliga ben och ville ha mat. Vi har tid för röntgen på torsdag.

Troligen kommer vi att få låta henne somna in på torsdag, men vem vill låta sin hund dö utan att ha gjort allt i sin makt för att kontrollera att vi inte avlivar henne i onödan.

Jag funderar över veterinären ikväll som efter att enbart ha tittat på henne i fem minuter och konstaterat hennes höga ålder säger att hon tycker att vi skall låta henne somna in direkt.

Varför? Om det finns alternativ och om Lill-Loppan inte lider?

Jag förstår mig inte på vissa veterinärer. Men jag förstår att detta är neurologiskt. Och jag förbereder mig på det värsta.

Men inte efter fem minuter på djursjukhuset.

En bit till av mitt hjärta har brustit. Båda mina älskade inom loppet av ett halvår.

Jag orkar inte - jag stänger av nu - och är evigt tacksam över att hon fick följa med exet hem istället för mig. Hon behöver lugn och ro, och med en hispig mamma är detta det bästa jag kan göra för henne, så får hon komma hit imorgon bitti igen.

Jag förstår inte...men gråt finns det så det räcker och blir över.

Hon var helt frisk och det gick på fem minuter.

Kan en hund hämta sig från en hjärnblödning?

Älskade!

Inga kommentarer: