måndag 1 januari 2007

Enkät

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan juli 2006
2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
De enda bloggar jag hade läst var Ebba von Sydows och Anders Nunstedts (och det är hans fel att jag hamnade på Expressen eftersom jag följde hans Robbieblogg från konserten slaviskt =)
3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Hmm...skulle väl vara Anders Nunstedt då, men egentligen var det ju tack vare att han bloggade om Robbie, så förälskelsen tillfaller Robbie och inte Anders.
4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

Att jag var roligare förr...

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

Fyra till fem stycken, några varje dag, en del inte lika frekvent.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

Umm...dagboksbloggar tycker jag har en negativ klang, föredrar att kalla det ämnesbloggar om livet isåfall, och därmed är svaret ämnesbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

http://listoplisto.blogspot.com/

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

h
ttp://bloggeliblogg-cecilia.blogspot.com/

(Varken gift, har barn eller vinglar när jag cyklar, men det är något där i alla fall Cecilia)
9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Hmm - si and so. Har lärt mig att inte blogga när jag är arg, men fortfarande inte lärt mig att tänka innan jag talar.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Ja - det tror jag i alla fall. Fast det skrivna ordet är ju lite annorlunda än talet och kan lättare missuppfattas.
11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

Ja, nämner inga namn, lämnar inte ut någon - eller går in i detalj på vissa saker.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
På fråga a svarar jag b, och på fråga b svarar jag a. Har inget vettigare svar. Det finns massor med ämnen jag inte har bloggat om, men därmed inte sagt att jag aldrig kommer att göra det.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

Hur får man bekräftelse genom en blogg? Framför allt en blogg där folk inte kan kommentera utan att vara medlem.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Till viss del, eftersom man får lite insikt i en persons liv precis som med allt annat i cyberspace, men inte "på riktigt".
15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

Inte bloggare, även om jag fortfarande tänker komma och sitta på din veranda Cecilia och dricka vin och prata skit. Däremot har jag träffat andra personer IRL som jag lärt känna via nätet (och nej, inte dejtingsidor - personer som jag spelat "nätspel" med i flera år och numera är vänner för livet trots att de bor tusen mil härifrån. Och ja, de var precis som jag trodde, och jag blev inte ett dugg förvånad.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Ja - vad var det jag såg häromdagen...en fjortonåring som bloggade om sitt sexliv eller något liknande?!

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

Nix, ger man sig in i leken får man leken tåla, och jag tycker att det är extremt roligt att diskutera och debattera, däremot är jag dålig på att själv inbjuda till det och uppfattas säkert som ytlig i bloggen.
18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Nej, men däremot har inlägg blivit raderade av någon övernitisk moderator.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

Nackdelar?

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

Ja - och ja!
21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Apselut, men det är nog fortfarande en liten klubb för inbördes beundran. Odd Fellow fast kvinnor är tillåtna mer än en dag per år =)
22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

Jag skriver av mig, om mig och till mig - och jag hoppas att kunna läsa min egen blogg om tio år och minnas med ett leende på läpparna hur jag var och förhoppningsvis fortfarande är, minus plus vissa detaljer.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?


Det är som filmen "I huvudet på John Malkovich", en portal till andra människor av varierande bakgrund, ålder, åsikter och intressen. Skitroligt helt enkelt.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.


Hey hey hey, det är nyårsdagen och jag har precis kört bil i dryga 30 mil, ingen nämnd - ingen glömd. Handsken är kastad till den som vill, och den som svarar efter att ha läst min blogg kan väl lämna ett litet fotavtryck i form av en kommentar så jag får lite bekräftelse ;o)

Inga kommentarer: