torsdag 26 mars 2009

Utvandrare?

I dessa tider av hejdlöst hyckleri kom diskussionen om Fru Wanja upp på tapeten mellan mig och mannen. Jag funderade stillsamt (eller ja - kanske inte helt stillsamt) på hur fan hon kan få sitta kvar.
Jag vet - jag ältar det som redan ältats sönder. Men jag blir inte klokare för det. Man borde inte kunna ljuga och komma med så mycket efterkonstruktioner utan att få sura uppstötningar eller lägga en kaskadspya i direktsändning.

Men jobbet tycker hon tydligen att hon förtjänar att ha kvar, "för hon känner sig så lurad". Är man inte läskunnig borde man rimligtvis inte kunna arbeta med bokstäver överhuvudtaget. Och definitivt inte siffror i hennes fall.

Då snurrar tankarna vidare. Och landar på Laila Freiwalds, som inte bara lyckades fukka upp en gång utan två, men fick en chans till. Fast gick på teater istället för att ha koll på läget i Thailand.

Sen blir jag riktigt i gasen och börjar tänka på Satmaran Sahlin. Tillika allt hon har kommit undan med.

- Det är så häftigt att betala skatt, säger hon samtidigt som hon kör oskattad och obesiktigad bil och skiter i att betala parkeringsböter.

Jag vågar inte ens tänka klart med risk för att återigen komma på allt jävla dumt hon gjort och kommit undan med.

Som belöning för bedrägeri, skattefiffel och skulder hos fogden blev hon partiledare. Och då slog det mig. Det är val nästa år. Jag klarar att ignorera henne som partiledare, men inte riktigt. Risken att hon blir statsminister är överhängande.

Jag lovade min man att fly landet om hon blir statsminister. Då drar vi. Packar våra väskor, tar katterna under armen och flyttar.

Det spelar nästan ingen roll vilket land det blir - huvudsaken är att dom inte har en statsminister eller president med ögonfransar som spyflugeben.

Spyflugebenen skrämmer mig.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Får man följa med isf ??

//C

Blue sa...

Givetvis!

Det blir till ett varmt ställe, är det okay?