torsdag 26 februari 2009

En vecka var lång i måndags


Men idag är det torsdag. Alldeles snart dags för sista kvällspromenaden. Sista kvällsmaten. Sista natten i sängen bredvid min kudde. Imorgon är det sista morgonen vi vaknar tillsammans. Ikväll har mamma varit här och sagt hejdå en sista gång till.

Sista sista sista sista sista jävla SISTA!

Och jag vet fortfarande inte hur jag skall överleva morgondagen. Men hjärnan börjar förstå att hon säger till mig att det är okay, det räcker nu. Hon vill inte att jag skall vara ledsen. Och jag är tacksam att jag slipper gå in på djursjukhuset med henne, att dom kommer och ger henne sömnsprutan i bilen så hon slipper vara rädd innan hon somnar. Och sen bär vi in henne för den sista sprutan.

Imorgon vid denna tiden kommer hon inte ligga bredvid mig i soffan som hon gör nu. Imorgon vid denna tiden kommer jag aldrig mer få dyka ner med näsan i hennes päls och bara mysa.

Imorgon vid denna tiden kommer jag att befinna mig i helvetet på jorden.

Men imorgon vid denna tiden kommer hon att vara fri. Och jag hoppas någonstans att det kommer vara en liten liten tröst.

Jag pendlar mellan att vara mest ledsen, lite skitförbannad och med en nästan manisk köplust på en teknisk pryl. En manual, något att sätta fingrarna i imorgon kväll. Det låter kanske jättekonstigt, och även om jag inte är främmande inför köplust så är detta något annat. Jag vill köpa något som är en hjälp till verklighetsflykt. Något som fingrarna och hjärnan kan försöka sysselsätta sig med mellan gråtattackerna. Jag kan inte förklara det.

Men att se henne nu - rofylld ligga bredvid mig - precis som de senaste 16 åren. Gör mig SÅINNIHELVETESJÄVLASKITFÖRBANNADSÅJAGFÅRONTIMAGEN.

Och ledsen.

Men vi har haft en bra dag. Tack för en SISTA bra dag.

Lilla!

2 kommentarer:

Corundum sa...

*skickar en tröstande kram*

Karriärmamman sa...

Gah...mitt hjärta brister... :( Tänker stenhårt på dig idag... *kramar om*