torsdag 26 juni 2008

Pissfittor

Näe, jag kommer tydligen inte att bli snäll och glad inom överskådlig framtid.

I tisdags klippte jag mig som Birgitta Dahl, hade inga mynt och att parkera i denna stan utan mynt eller bensinkort är en total jävla omöjlighet (om det nu finns kortläsare på automaterna - varför inte lära dem att ta VISA-kort också?).

Jag klev ur bilen, fick syn på lapplisorna ett par meter bort, frågade snällt (jo - jag brukar vara övertrevlig i sådana situationer eftersom de har MAKT) om det fanns ett alternativt sätt att betala, men icke.

Då sa jag att jag bara skulle gå in i närmsta affär för att växla. Vilket var optikern mitt över gatan. Där hamnade jag i först kö, och sedan funkade inte kortläsaren som den skulle vilket innebar att det tog nästan 20 minuter att få mina pengar. Under tiden pratade jag med kassörskan och berättade varför och sprang ut på gatan ungefär var femte minut för att kolla vad vakterna gjorde.

Och vad tror ni pissfittorna gjorde? Jo dom lappade min bil.

När jag kom ut och skulle leta upp dom var dom som bortblåsta. Ringde numret på lappen, och blev hänvisad till Securityföretaget som hade hand om parkeringsvakterna (blech - att bara kalla dom parkeringsvakter får mig att få en näbbmussmak i munnen).

Väl framme hos företaget som hade hand om (jo vi återgår till könsord nu) pissfittorna som glider runt på stan i sin diktaturverksamhet så fick jag tag i en otroligt trevlig och hjälpsam tjej. Hon kunde se att jag varit borta från min, dessutom olåsta bil, i 20 minuter och under den tiden hade de hunnit lappa mig. Jag ringde dock ca tre minuter efter att jag hade blivit lappad och pissfittorna visste ju exakt vilken tid jag hade pratat med dom för att bara meddela att jag skulle gå och växla.

Idag ringde den trevliga tjejen för att meddela att hon hade pratat med pissfittan. Och hon vägrade ta tillbaka boten eftersom hon tyckte att hon gett mig alldeles tillräckligt med tid att växla.

VEM FAN BESTÄMMER VAD SOM ÄR TILLRÄCKLIG TID? Det var ju för helvete KÖ!

Tjejen på vaktbolaget var på min sida, men det visar sig att jag har noll att säga om pissfittan har bestämt sig. Inte ens företaget kan säga något mer än att förmedla vad de vet, och i detta fallet visste hon att jag hade mer än rätt. Men pissfittan gav sig inte i alla fall.

400 kronor är inte mycket att bråka om, och som jag sa till henne, jag parkerar medvetet fel många gånger, men då betalar jag och håller truten. Medan detta är en principfråga.

Vad är kraven för att bli pissfitta? Antagligen inte mer än att man skall klara att ta på sig en illgul väst utan att få den bak och fram? Men makt har dom svinen!

Den jättetrevliga tjejen på vaktbolaget tyckte verkligen att jag skulle överklaga. Och som tur var så är jag så jävla pratsam att när jag ringde till optikern för att be dom om ett intyg så kom hon ihåg mig och min förtvivlan inne i affären och hon skulle skriva ett intyg pronto och skicka till mig.

Men, då skall man inte överklaga till vaktbolaget. Utan till polisen. Och polisen har bara telefontid mellan 09:00-11:00, sen går dom hem (inte undra på att dom måste outsourca verksamheten på vaktbolag med dom arbetstiderna).

400 kronor som sagt.

Men jävlar vad arg jag är. Jag gjorde rätt. Jag meddelade pissfittorna på ett trevligt sätt att jag var tvungen att gå och växla, och tackade tom för hjälpen när jag gick in i butiken.

Och så bestämmer dom att jag har fått för mycket tid. I efterhand. Trots att dom såg var jag var hela tiden. Och att dom visste att just den bilen var min.

Vad i helvete är det för fel på folk?

Hela jävla världen är "JAG JAG JAG JAG JAG".

Och jag tycker att jag är snäll. Mot djur, människor och pissfittor.

Jag ställer upp, lyssnar, hjälper...bendar over fucking backwards för att andra skall ha det bra.

Och går på käftsmäll efter käftsmäll.

Nu är jag tokless. Verkligen tokless.

Karma säger jag bara. Karma.



Inga kommentarer: