torsdag 26 juni 2008

Katter söker nytt hem


Det går knappt att skönja vad det är på bilden. Så ni får bara tro mig. Det är två stendöda, fortfarande varma och helt oskadda (förutom den lilla detaljen att dom är döda då) näbbmöss.


Det är synen, SYNERNA, som mötte mig imorse när jag kom ner för att äta frukost. En låg vid ingången till köket och en låg vid ingången till badrummet.

Eftersom båda var så små och söta så tog jag upp en, för att kolla så det inte var en kattleksak. Alltså en riktig kattleksak. Men det var det inte. Den mjuka pälsen, de små öronen och framför allt förstod jag det när jag kände de yttepyttesmå klorna.

Nu råkar jag vara av åsikten att alla djur har ett existensberättigande. Förutom mannen ibland. Men alla har rätt att leva och jag tycker inte riktigt ens om att slå ihjäl spindlar. Det enda jag med lätthet klappar ihjäl är mygg och knott.

Så, alternativet är att mössen gått in själv och lagt sig på varsitt ställe för att dö av en hjärtinfarkt.
Eller att kattjävlarna har dragit in dem, lekt med dem, och slutligen skrämt ihjäl dem. Och placerat ut dom för att visa hur duktiga dom är.


Och jag tycker inte att katterna är ett SKIT duktiga. Hade det varit för överlevnad i naturen och att dom faktiskt behövde käk hade jag förstått och accepterat, men vad det egentligen handlar om är "hey - jag är sisådär 50 gånger större än du och kattcool, jag släpar in dig och leker med dig tills du dör av rädsla - och sen går jag och sätter mig och jamar vid matskålen tills matte fyller på med torrfoder".


Katt nummer ett som bortskänkes är en social herre. Mycket social. Hjälper gärna till att rensa ogräs. Klippa häcken. Åka skottkärra till komposten.

Katt nummer två är lite mer tillbakadragen. Hjälper inte gärna till men gör heller inte mycket väsen av sig. Men när han älskar någon älskar han med hela sitt katthjärta.

Båda gillar romantiska skogspromenader, med eller utan hund.

Och vad gör jag med mössen nu då? Husse sa: spola ner dom!

Aldrig. Har kattskrällena gett dom en ovärdig död skall dom åtminstone få en värdig begravning.

Men inte fan heller att jag vet hur man begraver en mus värdigt.

Jävla skitmorgon!



Inga kommentarer: