tisdag 27 maj 2008

Kontroverser och Kontroversiell

Vi börjar med kontroverser.

När resan till Prag med åldringarna, numera medlemmar i PRO, bokades så var INTE den andre åldringens käresta gravid. Men det försöktes.

När vi träffades på flygplatsen, och fick reda på den glada nyheten att E var gravid i tredje månaden, bestämde åldring nummer två (härefter kallad Tvåan) att vi skall INTE bråka på semester. Vi tummade på att ingen skulle bråka. Alls. Inte ens inom paren.

Jomen tjenare...knock on wood!

Vi var ursöta vänner hela flygresan. Jag hade tagit på mig bilkörandet pga flygrädda medpassagerare (inte åldring ett - härefter kallad Ettan - han gillar bara öl). Vi hann till Berlins flygplats, plockade ut hyrbilen. Och sen bar det av.

Jag bakom ratten, E i passagerarstolen som en gräslig co-driver. Ni vet en sådan där som hojtar "Oooh" och hjälpbromsar ifall man inte skulle råka ha sett rödljuset eller att bilen framför bromsar.

Och sen bröt hela helvetet loss.

Jag och E tänkte att det kunde vara en bra idé att ta sig UR Berlin innan vi stannade. Men så tänkte inte Tvåan. Han ville stanna på direkten för att köpa matsäck = bröd på burk = öl.

Jag vägrade stanna.

Låt oss bara säga att konversationen som följde mellan mig och Tvåan inte är för barns öron. Förmodligen inte ens för det ofödda barnet i magen.
Både jag och Tvåan har humör. Och kallade varandra för både det ena och det andra. Och det tredje med för den delen.

Men jag spelade ut mitt ess i rockärmen. Det var ju jag som satt vid ratten. En HEL halvtimma fick han vänta tills jag stannade.

So much for good intentions från Tvåan på flygplatsen i Sverige.

Sen blev vi vänner. Och Ettan och Tvåan drack öl i baksätet medan jag och E hade vår grej i framsätet hela vägen till Prag.

En mycket trevlig bilresa för övrigt. Ganska vackert efter Dresden. Jag vet inte, men jag inbillar mig att jag trodde att allt skulle vara som att köra 35 mil genom ett konstant Ruhrområde.

Fel hade jag. Vackert var det.

Framme sent. Snurra 23948238 varv i Prag innan vi hittade hotellet. Och sen var det läggdags.

Dagen efter. Ettans BIG FOUR-O! Uppblåsta ballonger sedan dagen innan. Ut ur rummet på indiansteg för att hämta presenter och ballonger samt E och Tvåan. Och han blev glad över presenten som jag har haft svår anxt över i månader. En flygning i ett gammalt stridsflygplan. Och lite annat smått och gott.

Eftersom Ettan fyllde år fick han bestämma hur dagen skulle fortgå, och han ville öl-luffa. Det gör man i Prag.

Vi hann till pub nummer ett. På väg från pub nummer ett till pub nummer två blev E och Tvåan ovänner. Gravid E med hormoner ur balans i ölets huvudstad var inte heeeelt glad över en möjlig framtidsutsikt att Tvåan skulle bli...onykter. Tvåan blev arg och sa dumma saker helt i onödan.

Vi spenderade två timmar med att dels stå bredvid och lyssna på deras idiotgräl och att försöka medla. Sen gav vi fan i det och satte oss och drack öl. Jag och Ettan alltså. E och Tvåan åkte till hotellet och kom tillbaka fyra timmar senare. Och då var det mer eller mindre dags för oss att rinna in i en taxi för att åka tillbaka till hotellet och sova.

Och jag var arg, mycket arg - men sa ingenting.

Kan man inte, på Ettans födelsedag, som vuxen, hålla käft och lägga band på sig för någon annans skull i EN JÄVLA DAG?

Skitsaksamma. Deras dag blev förstörd, och jag och Ettan hade det hur bra som helst.

Men, vi har konstaterat. Ingen mer semester där man behöver ta "hänsyn" till andra.

Vi har det alldeles för bra när vi är ensamma på semester tacksåmycket.

Och bra blev det. Men vi hade haft det precis lika bra, och bättre - om det bara hade varit vi två.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en mkt trevlig...semester ;). Nästa gång tycker jag att ni satsar på det trevliga paret från Vallentuna istället. Jag kan LOVA att jag INTE kommer vara gravid! Däremot så dricker jag inte öl, men det finns väl whiskey på de ställena också?! ELler är de HELT ociviliserade??

Blue sa...

Låter hur bra som helst. Vad ni dricker struntar jag i, bara ni dricker och håller klaffen ;o)