onsdag 2 april 2008

Saker jag ogillar...


Jag OGILLAR (mannen tycker att jag slänger mig för lätt med ordet "hata") att prova ut nya glasögon. Ogillar det i allra högsta grad. Och måste jag göra det så behöver jag smakråd.

Men helst gör jag det inte alls.
Var hos optikern förra veckan för att få linser igen. Och eftersom ett glas i mina glasögon tycker att det är en bra idé att trilla ur lite då och då så frågade jag om den gode optikern kunde fixa det.

Jodå, det var inga problem.
Medan jag väntade på att han skulle knöla in glaset i glasögonen så det inte ploppar ut hela tiden stod jag och pillade på bågar.
Ställde en fråga om titanbågar och deras hållbarhet, eftersom sambons har gått sönder inte mindre än tre gånger på ett år. Det tyckte optikern var underligt.

Varpå jag lite malligt sa:


- Ja, mina bågar är ju plast, och jag har haft dom i sisådär fyra år (har i verkligheten ingen aning om hur länge jag haft dom - men länge är det i alla fall). Och jag somnar med dom på mig varje kväll. Men mina går minsann inte sönder.

Och får svaret inifrån optikerkontoret:


- Du, dina glasögon är sönder. Dom har gått av på ett ställe i bågen. Jag kan försöka limma, men jag kan inte garantera hur länge dom kommer hålla.


*insert morrande ljud här*


Jahaja...då var det bara att hetshitta ett par nya glajjor. Utan att vara mentalt förberedd på det. Och utan smakråd.
Jag tog första bästa från hyllan som (givetvis) liknade de jag redan har, och sa "tack - dom här tar vi då".

Men då kom optikern med ett par andra, och tyckte att jag skulle prova dom. Bra optiker - bågar mycket billigare än de mina fumliga fingrar plockade ut. Jag fick switcha mellan dom två bågarna medan han hummade och brummade och sedan valde HAN de som han hade plockat ut.

Jag tyckte nog fortfarande att jag såg lite bättre ut i dom jag hade pekat på. Men oooorka prova glasögon.
Det är en pina.


Nu ringde han och sa att dom var klara för upphämtning. Och igår sprack hans lagning av mina nuvarande. Fast dom hänger fortfarande ihop.


Jag inser att jag bör åka och hämta dom. Men har lite ångest inför hämtandet och bytet.


Jag menar: Vem fan kan prova ut ett par snygga bågar med FÖNSTERGLAS i? Man ser ju inte hur man ser ut...man ser bara en lätt dimmig version av sig själv i spegeln. Om man inte går jätte-jättenära och bara ser ögon, båge och en stor snok mitt i plytet.


Därav mitt
ogillande av glasögonsutprovning.

Och detta inlägg är enkom procrastination för att fördröja hämtningen av de nya.


Blecchhhhhhh!

3 kommentarer:

Lollias sa...

Ett HETT tips som jag fick av kompisar: Använd mobilkameran!
Fota dig själv (antingen i butiken eller hemma om du får låna hem bågarna) i spegeln å välj sen utifrån bilderna i felletånen! Himmmla smart, önskar att jag kommit på det själv.

smultronpaj sa...

Men eller hur. Kunde inte hålla med mer. Det är plågsmat att prova glajjor.

Blue sa...

Meeeen...dig hade jag behövt i affären.

Eller åtminstone fått tipset innan :o)

Nu måste jag komma ihåg det under alla de 100 år det kommer gå till nästa gång jag MÅSTE gå och köpa nya goggles...lite svårt att ångra sig nu när glasen redan sitter i lixom...

*mental notering på ledig plats i hjärnan*