onsdag 16 april 2008

Finn fem fel?

Varför är jag arg på Skatteverket?

Jo, för att när jag satte mig och skulle deklarera så ser jag att det står att jag har sålt en bostadsrätt under 2007 och skall därmed fylla i en extrablankett.

Nu råkar det vara så att jag inte alls har sålt en bostadsrätt (i ordets rätta bemärkelse), för just i detta nu sitter jag på MIN feta röv - i MIN feta soffa - i MIN feta bostadsrätt.

MEN, eftersom jag inte lever i en utopi där exet och nuvarande sambon vid ihopflyttningstillfället hade ett förhållande där de sprang hand i hand i solnedgången och exet sa: "Varsågod, här får du min före detta sambo och dessutom köpa min del av vår bostadsrätt". Ja - då var vi tvungna att göra ett "triangelköp".

Dvs, jag köpte ut exet och samma dag köpte sambon exets del för exakt samma köpeskilling som den jag hade betalat exet.

Pratade idag med tre människor på Skatteverket. För att få hjälp att ta mig igenom den blanketten på internet. Och alla tre var mycket trevliga och hjälpsamma och sa att HSB hade skrivit fel i sin kontrolluppgift.

Problemet är följande - häng med nu - detta är komplicerat.

1998 köpte jag och exet 50% var i vår bostadsrätt. 2006 separerade vi. Första april 2008 köpte jag exets 50% och samma dag sålde jag samma del till sambon för lika mycket pengar.

Solklart än så länge va?

Enligt de tre första personerna så visade det sig att HSB hade skrivit 1998 som förvärvsdatum (med en låg summa) och 2007 som försäljning (med en betydligt högre summa givetvis). De menade då att HSB borde ha skrivit 2007 som förvärvsdatum, och 2007 som försäljning. Så, enligt dom var det klart som korvspad att jag kunde gå in och ändra de förtryckta uppgifterna i deklarationen och därmed hamna på plus minus noll. Saken borde vara biff.

Men nä!

Då blev jag tvungen att ringa en fjärde gång. Och hamnade hos en rigid paragrafryttare. Som menade att aaaallt var fel, och att jag minsann hade gjort en reavinst. Och skulle betala skatt.

Häng med nu.

Hon ansåg att förvärvsdatum var 1998. Vilket i min riktiga värld betyder två saker.
Dels att exet sålde sin "1998-del" till mig år 2007 och får reavinst, och att jag sålde en 1998-del till sambon år 2007 och får samma reavinst. Dvs att det blir dubbel skatt. Exet får sin, och jag får min och Skatteverket skrattar hela vägen till banken för dom får dubbla skatteintäkter på samma köp och försäljning.

Att exet får det är alla medvetna om, inklusive exet. Men jag?

Den andra saken är min vinst?!

Jag köpte alltså bostadsrätten 1998 för en summa. Köpte den en gång till ihop med nuvarande sambon 2007. Jag har då alltså köpt husfanskapet två gånger under tiden jag har bott här. Ingen reell vinst så vitt jag kan förstå. Utan en ren jävla förlustaffär. Vem i hell vill köpa sitt hus två gånger?

Och som lök på laxen anser Skatteverket att jag dessutom har tjänat en hacka på det. Och får därmed en reavinstskatt på 40.000! Fyrtiojävlatusen!

Hade vi därmot levt i utopin där sambon hade kunnat köpa direkt av exet. Ja då hade Skatteverket bara fått in en reavinstskatt - exets. Och jag hade inte varit inblandad alls. Den saken förstod tom Skatteverket. Men enbart pga någon jävlans paragraf och vårt triangelköp så har jag tydligen tjänat en herrans massa pengar på att köpa samma hus två gånger.

Och vad är argumentet tror ni?

Inte så enkelt som i min verklighet. Och de tre första som jag pratade med på Skatteverket. Att mina 50% som jag har ägt sen 1998 är orubbade. Och att jag därmed bara har förvärvat exets 50% och sålt vidare.

Näe, för SKATTEVERKET KAN INTE VETA ATT DET ÄR JUST DE 50% SOM JAG HAR KÖPT OCH SEDAN SÅLT!

Solklart va?

Givetvis köpte jag vardagsrummet och sålde badrummet?!

Eller hur fan tänker dom???

Och dessutom föreslog dom att vi skulle sälja hela detta och köpa något dyrare för att komma undan skatten. Spåniga jävla idioter. Vilken helt briljant idé.

Sorry Listoplisto. Men just nu hatar jag Skatteverket mer än SMHI. Dom spelar inte ens i samma liga.

SMHI är korpfotboll, Skatteverket spelar i Champions League.

Än är inte sista ordet sagt - mark my words!

1 kommentar:

Anonym sa...

hahahahaha, det är helt underbart! vilket land vi lever i!!!
hahahahahaha!