onsdag 26 mars 2008

Ordkrig

Nedanstående inlägg debatteras just nu mellan mig och sambon.

Enligt honom heter det inte "bilningsmaskin" utan "bilmaskin". Jag envisas med att kalla det bilningsmaskin, och får bara en fnysning med orden:

- Skriv du bilningsmaskin. Men jag vill aldrig höra dig säga det. Det är pinsamt och inte fackmannamässigt.

Nu hävdar jag att det även kan heta bila. Alltså att det både finns ett verb och ett substantiv med samma innebörd.

"Man kan bila med en bila"

Så - nu har jag bestämt att det kan heta bilningsmaskin, bilmaskin och bila.

Vad säger språkpoliserna?

6 kommentarer:

Ataharis sa...

Jag håller med dig. Har både hört orden användas och känt en betongborrare som emellanåt bilade. Med en bila och inte en bil. :)

Lollias sa...

Varning för långt inlägg:
SAOB:
1. subst. "yxa med bred, rundad egg..." ungefär som en bödelsyxa. En bila, två bilor.
2. verb "...skräda, tälja och bila..."
3. verb "tryta, taga slut"
4. verb "åka/köra med automobil"
plus några dialektala varianter.

Sökning på "bilningsmaskin" gav 448 träffar bl a från hyres-maskiner ö-vik, byggahus, industritorget, maskinkontakten och byggnadsarbetaren.
Sökning på "bilmaskin" gav 270 träffar med klart färre företagsrelaterade adresser.

"Bilmaskin" låter för mig som något som gör automobiler. Eller åtminstone har med bilar att göra. Bilningsdito känns bara kunna betyda en sak, alltså en maskin som tar bort t ex betong eller likn.

Jag röstar på "bilning"!

Lollias sa...

Usch. Den här fastnade ju. Måste bara lägga till lite.
Det här känns som min mans diskussion om "skruv" och "bult".
En bult har inga jängor (gängor?). En skruv har jängor.
Så enkelt är det.
En mutter kan inte skruvas på en bult, eftersom en mutter kräver jäng. Eller svets, men då skruvas den ju inte. Jag trodde som yngre att "bult" var den utan skruvspår, som behöver skiftnyckel eller likn. för att användas. Så är inte fallet.

MEN... Gå till en affär och be att få köpa bult, och de kommer med det jag trodde var bult. De kommer med nyckelkrävande skruvar. Har ännu inte varit med om att någon expedit faktiskt gett mig ojängat.

Blue sa...

Hmm...

Vilka kvällsfunderingar.

Nu blev ju jag tvungen att tänka till också.

Rent spontant skulle jag säga att en bult är samma sak som en skruv. Med gängor. Fast skillnaden mellan bult och skruv i min värld är att bulten har "platt" ände och behöver en mutter, medan en skruv har en spetsig ände och inte behöver en mutter utan man kan dra den rätt in i väggen.

Sedan känns det som att bultar är mycket större. Typ vagnsbultar. Medan skruvar kan vara yttepyttesmå. Fast sen har vi ju undantaget då, det finns ju faktiskt skruv med "platt" ände också.

Var tvungen att börja bråka med sambon om detta också.

Han sa att vi skulle diskutera kärringsaker såsom stickning och virkning istället för att prata om sådant vi inte förstår.

Men han gav mig just rätt på skruv och bult.

Fan tro't...

;o)

Har nu planer på att göra bloggen till en ren "mansblogg", där det bara kommer diskuteras manliga saker såsom bult, skruv och bilningsmaskiner.

Retar säkert allmänt - och sambon i synnerhet.

Och nästa gång han ber mig dra om elen i båten, eller programmera om saker och ting så ska jag säga att jag inte kan - för jag skall gå och sticka en äggvärmare.

*flinar*

Lollias sa...

Jag måste här bita HÅRT i tungan för att inte skriva nåt elakt om din sambos "kärringgrejer"... Men mothugg ska han få!

För det första: "kärring" är, enligt SAOB och enligt mig, ENBART ett negativt ord! Det där blöjet om "kär-ing" är dravel och en efterhandskonstruktion, då skulle vi ju betona det just käär-ing - inte kärrrrrrrrring!

För det andra - kärringar finns det inga i den här bloggen! (Möjligen några av "inhopparna", men vi stadiga besökare och självklart skribenten är definitivt varken gamla, fula, elaka eller ondsinta och missunsamma. Inga häxor heller. Vi bor inte ensamma i fallfärdiga ruckel i skogen och vi äter inte barn.

För det tredje - vad är "kärringgrejer"??? Om han då syftar på t ex hänga gardiner så gör min man det. Han syr dem också. Om han syftar på lagar mat gör min man det.
Om han med motsatsen till "kärringgrejer" syftar på inköpa och byta torkarblad till bilen gör jag det. Liksom klippa gräset och tanka bilen. Det är jag som donar med utemöblerna och gräver groparna i trädgården. Det är min man som vädrar sängkläderna och som dammsuger.

Egentligen förstår jag att din sambo "bara sa", men jag AVSKYR den typen av inkompetenta kommentarer. De (kommentarerna) är inte ens dumdryga, de är bara så otroligt lata och ointresserade att jag vill kräkas. Varför diskutera om man ger upp på en gång (med att säga sånt, alltså)?

Vi kan iofs prata stickning och virkning också, men då har jag inget att komma med och utgår ur diskussionen. :-)

Blue sa...

Lollias: Du behöver inte alls bita dig i tungan. Det är bara att spy gallan över honom.

För när det väl kommer till kritan så är det jag som sitter med "staken" i det här hemmet ;o)

Men jag kan både virka, sticka och sy också.

Du kanske kan ana hur våra diskussioner här hemma låter. Låt oss bara säga att det sällan är tråkigt eller tyst i detta huset.

Men han kan uppföra sig om man tar ut honom. Bara han inte går utan ledsagare, för då kan det gå käpprätt in i häcken (se tidigare inlägg för med info om det)...

;o)