måndag 3 mars 2008

AJ!

TVÅ timmar i tandläkarstolen. Påbörjad rotfyllning, det mesta av tandstenen och en introduktion till mellanrumstandborstarnas magiska värld.

Mellanrumstandborstar?

Fattar ni hur TÄTT mina tänder sitter?

När jag fick spegeln för att kolla hur man skulle göra med dom borstarna sa hon "bli inte rädd för allt blod nu".

Eh?

JAG SÅG UT SOM EN VAMPYR EFTER ETT REDIGT SKROVMÅL!

Det fanns inte en enda blodfri del i munnen, och inte utanför heller för den delen.

Jag frågade om det fanns "röd saft" i Sverige eller om det bara var en norsk företeelse, men det fanns tydligen här också.

Men som tandläkaren sa "det verkar bortkastat på dig - fast du är rädd så verkar du ha en grym självkontroll som klarar en sån här lång behandling utan att säga något".

Utan att säga något???
Prova att prata med en tandläkare, en tandsköterska och lite attiraljer i munnen. Vi snackar tyst på grund av ren och skär skräck.
Jag försökte förklara att det inte handlar om självkontroll, det handlar om att ligga paralyserad.

Glöm bukandningen. Jag var glad att jag andades överhuvudtaget. Med ett gummiställning över näsan (det skall tydligen sitta en gummiduk runt tanden när man rotfyller - den var jätteskön att få över näsan).

Och nu har jag fått ett MJUKT TÄCKFÖRBAND över tanden. Täckförband? Vad kan man äta med det?

OCH SEN MÅSTE JAG VÄNTA TILLS DEN 26 MARS INNAN NÄSTA LEDIGA TID!!!!

Jomentacksåmycket! När jag nu äntligen har gått dit och påbörjat något så borde det väl slutföras ASAP? Dom skulle visserligen ringa om det kom något återbud, men jag kan ju inte gå med en HALV tand i tre veckor.

Jag säger bara en sak. Hade jag vetat hur meckigt det var med en rotfyllning så hade jag banne mig inte gått dit idag (korkad - ja), för nu känns det som att jag inte kommer kunna tugga på en sak på tre veckor. Och sen, om jag har tur...kanske jag får en hyfsat provisorisk lagning i ett par månader för att se om det läker som det skall. Och gör det inte det så har jag gått igenom detta i onödan, för då får man dra tanden. Tack för den liksom.

Och jo förresten, sen hade jag ju sju vanliga hål också.

Tjenare!

=(

PS: Syster Yster - det gjorde i alla fall inte ont. Men vi kan fortsätta vårda vår tandläkarfobi ömt. Betala för tortyr är just vad det är!

6 kommentarer:

Lilla Jag sa...

Vuj..aj..usch..stackare..

Men bra gjort..ändå.

Och törs man säga att du måste idissla din väg genom påskmaten ocksååå ;).

Ja, jag VET! Jag ÄR elak...*mohahahaha*

Blue sa...

Planen för påsk är att Mannen får tugga äggen och sen ge dom till mig. Ungefär som fågelungar.

Du är elak - det är du som förtjänar sexförbud - inte mannen :-p

Ingen Pink Rabbit för dig inte...usch...nu kom jag på att dom säkert låter som en tandläkarborr.

Det är helt enkelt lika bra att bli totalt asexuell men med snygga gaddar ;)

HÄXA!

Ataharis sa...

Hahaha! Man kan purea mat med en stavmixer också ... ;)

Seriöst så låter det jättejobbigt. Har aldrig rotfyllt, däremot opererat, dragit ut visdomständer och borrat bort halva tänder för att placera en porslinsbit där. Men jag har aldrig haft en gummigrej över näsan. Ett av mina värsta är den stora sugen som de typ stoppar ner bortanför tungan för att suga i svalget. Snacka om kräkreflexer.

En tandläkare bad mig andas med näsan när kräkreflexerna satte igång, och det funkade. Det har varit ett användbart tips i andra situationer också.

Jag kan följa med och hålla dig i handen nästa gång? Ifall du inte kramar sönder min hand.

Blue sa...

Ja skojar du eller. Kräkreflexerna är faktiskt nästan det värsta. Knepigt men sant.

Jag är inte ett dugg spruträdd, så bedöva sönder mig kan dom gärna göra.

Men dom däringa röntgenplåtarna som dom sätter längst bak - dom brukar jag ulka ut med tårar i ögonen varje gång - och skäms för det gör jag också.

Numera tar dom "korten" med barnplåtar ;o)

Puré som puré - färdigtuggad mat blir det - idag ska jag festa loss på soppa igen haha...

Ofrivillig bantning kallas det. Jag vill ha pizza, chips och hamburgare.

Och ja tack, följ gärna med. Lovar att inte krama sönder handen :o)

Ataharis sa...

Deal.

Hade lyckats förtränga de där jävla röntgenplåtarna. Det värsta är att min tandläkare nu står kvar och kollar om bilden blir bra medan tårarna nästan rinner på mina kinder, innan han tar bort den. Why?!

Blue sa...

Okay - date 26 mars :o)

VA??? Du skojar? Fast då har jag redan ulkat ur den ur truten med tårarna rinnande. Det klarar jag inte ens med viljestyrka.

Be om barnplåtar nästa gång. Tandläkarna ser tydligen precis lika bra som på stora plåtar, men VARFÖR då pina oss med dom?

Eller - på ett ställe jag var på för längesen akut. Där behövde dom inga plåtar alls. Man fick lägga hakan i något som liknar den däringa grejen man kollar synen med hos optikern. Och så satte dom fast skallen med något (typ medeltida tortyrmaskin - fast utan smärta). Sen snurrade en maskin runt och tog kort på alla tänder.

Moderniteter...fram för MER sånt!

Men det har dom inte haft på något annat ställe jag varit på (detta var Folktandvården i Stenungsund för övrigt).