måndag 26 mars 2007

"Stockholmare är ingen etnisk minoritet"

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1031279,00.html

Hur många tycker att en dialekt är "laddad"? Jag erkänner att jag tycker det, inte så till den milda grad att jag inte skulle anställa någon, men visst har det betydelse.

Jag har dock fått revidera min uppfattning vid ett flertal tillfällen, den sista killen jag/vi anställde hade inget fel på dialekten, men däremot störde jag mig på hans byråkratiska sätt att prata, och dessutom uttala ett speciellt ord under intervjun. Jag vill inte anställa honom (av fler orsaker dock), men röstades ner med 3 mot 1 och idag är han min wingman och en av mina bästa vänner på kontoret.

Om man lyssnar på en debatt i TV eller radio, så visst fasen har dialekten betydelse för mig personligen. En stockholmare låter lätt som Mister eller Miss Know-It-All, en norrlänning sävlig och trygg, en värmlänning lite lagom korkad, en örebroare gnällig och en göteborgare go' o gla' kexchokla' - och mer än lovligt dum. Skåningar har jag svårt att göra någon bedömning av eftersom det nästan låter som ett eget språk, medan en som pratar mer eller mindre rikssvenska och inte använder sig av slanguttryck eller exempelvis avslutar varje mening med "liksom" eller liknande vinner by default.

Det finns mängder av varianter och dialekter där i alla fall jag lägger in värderingar som kanske inte alltid är rätt, och då låter jag själv som en göteborgsk hamnsjåare.
Och bara inom göteborgsområdet finns varianter där vi låter olika, vissa mindre goa, glada och småkorkade än andra.

Vad tôcker ni?

PS: Min favoritdialekt är dalmål, vilken favvodialekt har ni andra?

1 kommentar:

Lilla Jag sa...

1.Nej,stockholmare är ingen entisk minoritet. Håller dock med om att argumenteringen i företaget är märkligt, minst sagt.

2.Jag gillar dialekter, men kan samtidigt se hur de kan befästa fördomar.

3. Dalmål, helt klart, men jag är partisk pga mitt påbrå ;)