tisdag 27 februari 2007

Kvasi

Precis som alla andra arbetsdagar väcktes jag av mobiltelefonens uppmaning till mig att stiga upp. Medan jag snoozade till tonerna av min favoritmusik kände jag värmen av kroppen bredvid mig, funderade lite på vad dagen skulle kunna ha i sitt sköte och låg och betraktade mannen bredvid mig när han sträckte på sig som en nyvaken katt i en strimma sol.
Mannen steg upp och jag rullade över på hans sida för att göra ett tappert försök att behålla det sista av nattvärmen i huden.
I min kvasi-intellektuella dimma steg jag upp. Den alltid omtänksamme hade blandat dagens vitamindryck som stod färdig och väntade på mig på köksbänken. Rostade en smörgås, klippte med ögonen och tog på mig min mjuka vita morgonrock.
När morgonbestyren var klara klädde jag på mig ytterkläderna, regndropparna hängde tunga i luften. Drömde mig bort till fjärran stränder en stund samtidigt som jag hoppade mellan blötsnöhögarna på vägen till bilen. Vindrutetorkarna hade lite trassel i maskineriet. Människor gick påpälsade på trottoarerna och bilar stod som ett pärlband i kö.
En arbetsdag var på väg att börja.

1 kommentar:

smultronpaj sa...

Mysig morgon. Men du, de sa på nyheterna att det kunde vara skadligt att äta vitaminer. Inte C dock.