torsdag 8 februari 2007

Cecilia?

Eftersom du sa att du bodelade, en allmän fråga eftersom jag just nu är arg som ett bi på 1286kronoritimmanjuristen som jag gick till.

Torsdag vecka 3 var jag där på besök, jag skulle maila henne på kvällen när jag kom hem och komplettera med lånenumret för att hon skulle kunna skriva ett utkast dagen efter, vilket jag också gjorde.

Det var dödstyst ända tills jag ledsnade tisdag vecka 5, dvs nästan TVÅ veckor efter att jag hade varit där. Jag skickade ett mail på onsdag eftermiddag, fick ett svar på det mailet ganska så omgående med svaret "jag ber om ursäkt över att ärendet har dragit ut på tiden, jag återkommer så fort jag kan".

Jag mailade tillbaka TIO minuter efter att jag hade fått det mailet att hon kunde glömma en ren bodelning eftersom exet hade köpt en lägenhet istället för att hyra som han hade tänkt från början, men att jag skulle ringa henne för detaljer dagen efter på hennes telefontid dagen efter.

Ringde henne på hennes telefontid på onsdagen utan att få tag i henne, fick tag i henne på torsdag morgon och sa ungefär samma sak till henne som jag hade skrivit i mailet, dvs inte en ren bodelning utan en försäljning. Då säger människan "Jag har redan skrivit ett utkast till en bodelning, då får jag skriva om det".

HUR har hon hunnit med det efter att hon mailade mig att hon inte haft tid, jag svarade på mailet tio minuter efter att hon hade skickat det och blåste av bodelningen?
Ena alternativet är att det faktiskt bara tar tio minuter att fylla i ett formulär vilket innebär att jag isåfall inte skall betala mer än 214 kronor för hennes tid, andra alternativet är att hon ska lura av mig pengar genom att säga en sån sak.

I vilket fall som helst så höll jag mig lugn under telefonsamtalet (som säkert tickade pengar i hennes bok) och vi bestämde att det skulle upprättas någon form av köpekontrakt, och även en slags bodelning som hon skulle skicka till mig under dagen.

Torsdagen gick, och även fredagen utan att jag fick något mail med ett utkast, men återigen, jag höll mig (och jag är ICKE känd för att vara tålmodig - men jag kan ha respekt för att folk har mycket att göra på jobbet även om jag utgår ifrån att man då inte säger att "jag gör det direkt" utan då hellre säger "jag gör det om två veckor")

Igår bestämde jag mig för att måttet var rågat och ringde tillbaka under hennes telefontid och då har människan SEMESTER.

Hur JÄVLA svårt kan det vara att säga att "nej tyvärr, jag kommer inte kunna komma tillbaka med ett utkast förrän tidigast vecka si eller så?

Nu tänker jag maila henne och säga till henne att hennes tjänster inte är önskvärda eftersom hon inte har uppfyllt sina egna löften, och att jag förutsätter att jag inte blir debiterad för det, men jag är tämligen övertygad om att hon kommer hänvisa till det papper jag skrev på när jag anlitade henne och hennes tjänster.

Hur fan får man rätt mot en jurist som inte gör sitt jobb?

Jag kan bara överföra det till min verklighet, om jag skulle säga till våra stora kunder att "tyvärr, ni får kanske era motorer om tre veckor. Jaha...får ni banstopp? Det var ju tråkigt, men jag åker på semester nästa vecka!"

*arg*

1 kommentar:

Lilla Jag sa...

Oj..hej! Um, jag har varit..öööh..upptagen och läste detta först nu *S*. Nämen, det är helt sant, men som svar på din fråga då...;

- vad är det för jurist som inte RINGER sin BETALANDE klient om problem uppstår?!

- konsumentköplagens regelverk bör gälla här, om inget annat är sagt...

-bodelning mellan sambos är inget måste, men kan vara nödvändigt i de fall då det är krångligt...du och din sambo kan göra det själva utan hennes inbladning, om du tror att ni fixar det utan tjafs.

- i annat fall så; maila mig och fråga - GRATIS! ;)

arrgard@yahoo.se