tisdag 15 juni 2010

Dagen som inte skulle finnas


Aka "Var det fredagen den 13:e igår?"...

Dagen började med ett enkelt mission, jag skulle bara ta sovdynan i båten, åka till madrassfabriken med den för att de skulle kunna rita av den, och så skulle jag åka förbi Media Markt och köpa överraskning till mig och maken. Två timmar, max.

Efter två timmar hade jag precis fått ut dynjäveln ur båten och in i bilen och hade allvarliga funderingar på hur båtbygge går till. Gör man dynan först och sedan bygger resten av båten runt dynan liksom? Att få ut en udda formad 1.20 dyna inkluderade att först slita ut den ur kabinen fram, dra den genom ytterst trångt utrymme medan svettpärlorna hopade sig och svordomarna kom som pärlor på ett radband. Sedan skulle den UT ur båten, genom kapellöppningen och dras längs skarndäck som är smalare än madrassen. Man kan ha många hästar parkerade i någon annans stall för att räkna ut att "the skarndäck wasn't big enough for the both of us".

Men det låg en båt bredvid, så en fot på hans däck - en fot på mitt och så drog jag i dynan för allt vad tygen höll (pun intended). Att det sedan råkade falla sig så att båtarna började glida isär var inget jag reflekterade över förrän min kylskåpsviga kropp nästan låg i spagat, och min enda tanke var "nu åker jag i sjön - med dynjäveln över mig" och då var det inte bara svettpärlor, då var det en och annan tårpärla i ögonfransarna också - jag gillar inte att trilla i smutsigt och kallt vatten.

Efter två timmar var dynan i bilen och jag utmattad. Men iväg till Madrassfabriken i en rasande fart. In med dynan, och sedan fick jag order om att komma tillbaka efter en timma då det var färdigritat. Ut i bilen, och se på fan, biljäveln startade inte och mystisk lampa lyste i panelen.

Jag är inte den som är den, så fram med instruktionsboken, lampan betydde att det var vatten i bränslefiltret - men det var en väldigt vacker ritning om hur man skruvade loss bränslefiltret och tömde det på vatten - jag hade ju ändå en timma att slå ihjäl. Och jag lyckades, så oljig och jävlig stod jag där med uträttat stordåd när grabbarna kom ut med madrassen, och bilen startade! Men jag kom inte längre än till Media Markt, för där lade den av igen. Snacka om att skita ner sig i onödan! Maken skulle då komma till min räddning, men då fick jag ytterligare en brilliant idé, jag är ju medlem i Motormännen och har vägassistans, dock hejdlöst dåligt med batteri i mobilen, så jag fick gråta mig till ett telefonlån. Och visst, inom en timma skulle de minsann komma, men ringa fem minuter före ankomst. Efter en och en halvtimma blev jag lite grinig, och fick låna telefon igen. Det fanns visst bara två bilar i hela Göteborg som kunde ta den sura bilen och det hade hänt en trafikolycka så det hade blivit försenat.

Ja, jag köper det. Det är viktigare att få väck krockade bilar på motorvägen än oturshönan som stod fint på en parkering, dock var jag väldigt övertydlig med att tala om för dem att jag hade uselt med batteri i mobilen, och kan man då inte vara bara liiiite serviceinriktad och ringa för att tala om att de blev försenade. Men nu blev jag lovad "inom en halvtimma - OM inga andra trafikolyckor inträffar" jo tjena!

Bärgaren kom efter en halvtimma, bilen startade. Men generatorfel så jag fick snällt köra upp på flaket och åka till verkstaden och där bli upphämtad av maken. Tillbaka hemma på båten igen 21:30. Ärendet som skulle ta totalt två timmar, tog totalt nio timmar - och jag var hungrig och grinig.

Gimme a break for fucks sake?

Först är nybåten "trasig" när den kommer, när vi äntligen får spekulanter på gammelbåten och får den i sjön så brakar något i motorn som kan kosta allt från 5000 kr till 150.000 kr - precis vad vi behöver. Och sedan behövde vi verkligen en bärgad bil på verkstad som vi inte heller vet priset på. Jomantackarja, ibland vet livet verkligen vad man behöver - och man får det.

Sa jag att även gårdagen var min första officiella dag på sommarlovet (om man bortser från de roliga kurserna jag kom in på) - men att sista inlämningen kom tillbaka med en "kan vi få en komplettering här tack - annars får'u inge betyg".

Jag är inte helt säker på att det inte var fredagen den 13:e igår, men om det inte var det - så är härmed måndagen den 14:e numera min alldeles egna skitdag.

Men katterna har det bra, och vad vår numera regisserande regissörskatt i regissörsstol planerar för storfilm det vet jag inte, men jag hoppas att den genererar jävligt mycket cash!

Ohemula mängder tack?

Inga kommentarer: