torsdag 16 oktober 2008

En bra idé är inte alltid en bra idé

Jag klipper ju min gammaljycke, för att en Tibbe får huuuur mycket hår som helst annars, och hon tycker inte att pälsvård är kul längre. Och jag ställer inte precis ut henne heller, eftersom hon isåfall skulle kunna gå i klassen superpensionerad veteran med sina 15 och ett halvt år på nacken.

Så idag var det dags, för att det skall hinna växa ut lite innan det blir för kallt ute. Rakapparat fram, Loppan uppskattar det inte, och jag får sträckningar i precis varenda kroppsdel när jag gör det eftersom hon inte precis sitter still. Men efter ett aaaantal timmar med rakapparat var det klart. Dock var det ganska tovigt i skägget, så all ansiktsbehåring blev helt bortrakad - mer eller mindre.

Steg ett resulterade i att jag numera har en Tibetansk Lemur istället för en Tibetansk Terrier. Men hon trivs när hon är nyklippt och valpigheten kommer fram.

Nästa anhalt var bad, vilket hon fullkomligt avskyr. Värre och värre blir det ju äldre hon blir. Men även det avklarades utan större (mja...) missöden. Men sen kom det jag inte hade fattat eller överhuvudtaget ägnat en tanke.

Hennes älskade kattkompis sedan över ett år tillbaka kände varken igen henne till utseende eller lukt, och gick till attack??!! En smäll med tassen och numera ligger PK katt på bevakning och funderar över vad det är för läskig lemur vi har skaffat som dessutom luktar schampoo och balsam.

Stackars lilla loppan fattar ingenting. Mer än att hon är överstressad efter en pälsvårdsdag och att hennes kompis inte gillar henne längre.

Nu får hon banne mig lukta skit och behålla sin päls - känns så här i efterhand inte som en situation och dag man vill utsätta sin pensionerade älskling för igen.

Och PK åker på däng av matte om han ens funderar på att vara elak. Men oj vad elak han ligger och ser ut i den andra soffan - och släpper henne inte med blicken.

Dom älskade varandra för en timma sen.

Not so much anymore.

3 kommentarer:

PGW sa...

Bild på lemuren tack :-)

Blue sa...

Jag skall överväga det tills imorgon. Hon har redan blivit utskrattad tre gånger idag eftersom jag skickade bilder till exets jobb så han vet vad han har att vänta sig till helgen.

Hon fixar nog inte en utskrattning till ;o)

Men hon ser ut som en lemur. På riktigt. Jag vet inte hur det gick till...haha

Anonym sa...

Stackars hund - men ibland måste dem bara snyggas till...