tisdag 30 september 2008

A trip down memory lane...

Har precis tittat på filmen Mamma Mia. Och tårarna har sprutat i vanlig ordning. Gråter man om man tittar på Don't mess with the Zohan då gråter man definitivt när man tittar på Mamma Mia.

Och dessutom är jag ju så forntidsgammal att jag en gång ägde alla ABBA's plattor på vinyl. Lyssnade sönder dom. Älskade ABBA.

Det är banne mig helt sanslöst att låtarna håller måttet ännu. Och att "Take a chance on me" kan få mig att storgrina.

Sen kommer cynikern i mig fram. Den där vidriga pessimist-realisten som tänker på Agneta och Anne-Frid. Dom var gifta med varsitt "B". Men tjänar så vitt jag vet inte en spänn på ABBA idag. Medan B1 och B2 (pun intended) tjänar storkovan. Fortfarande. Snart 40 år senare.

Och sen tänker jag; va fan...de är värda det. Skickliga musiker och grymt driftiga, verkligen. Jag hade inte suttit här och grinat till Mamma Mia om det inte hade varit för Benny och Björn.

Men lite lite sorgligt är det att Agneta och Anne-Frid som hade så fina kläder (jo det tyckte jag på den tiden - deras kattröjor var aaadorable) och sjöng så fint inte ens får en simpel "shout out".

Dom får härmed en shout out från mig.

Agneta och Anne-Frid - ni rockade min barndom/ungdom!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gud - vad skönt att jag var inte den enda som stor bölade när jag såg Mamma Mia! Verkligen - min man och jag grät så att vi nästan drunknade där i fram raden!

Kan det verkligen vara sant att Anne-F och Agneta inte får några pengar alls?

Skäms på B och B...

Blue sa...

Ohhh nej, det bölades här till nästan varenda sång. Och att jag sen är lite kär i både Pierce Brosnan och Colin Firth gör ju inte saken lättare.

Men nej, jag tror faktiskt inte att A & A får några stålar. De var ju inte delaktiga i skapandet av musiken alls, det var ju B1 och B2 som komponerade all musik. Och de skilde ju sig ganska tidigt. Så, det som fanns när de skilde sig utgår jag ifrån att de fick ta del av. Men allt som har kommit ifrån ABBA materialet efter det har jag svårt att tro att de får något av.

A&A var ju bara sångerskor. Dom sjöng det som B1 och B2 komponerade.

Men det var en ruskigt bra film (och extra coolt att Benny faktiskt satt i en scen på bryggan och spelade piano).

:o)

Karriärmamman sa...

Ah, men enligt ryktet så lever Agneta väl ute på Värmdö (??) lr nån annan ö, i en stor villa och har det gott ställt. Anne-Frid gifte om sig rikt, så jag tror inte någon av dem lider någon som helst nöd.

I övrigt kan jag säga med handen på hjärtat att det är lika stor chans att jag frivilligt tar mig igenom Mamma Mia som Sex and the City the Movie. N-E-V-E-R.

Men kul att du hade kul..lr nåt *S*

Blue sa...

Jag tror att både A&A har det gott ställt. Anne-Frid gifte sig med någon prins vad jag kan minnas, och Agneta har ju en dotter ihop med B2.

Men det är inte poängen.

ABBA för mig är alla fyra. Brudarna var frontfigurer no less, medan B1 och B2 stod lite i bakgrunden med sina instrument.

Men idag, idag är ABBA BARA B1 och B2...och ja, dom har skrivit allt och har rättigheterna till musiken.

Men jag tycker banne mig att det är lite sorgligt att inte Agneta och Anne-Frid får en ynkans shout out ens i eftertexterna till filmen.

Vill minnas dock att det var ett jävla ståhej över att dom faktiskt kom på premiären eller nåt.

Blä!

listoplisto sa...

ja ba....London... 2½ vecka sedan... Mamma Mia the musical... ba tjena... ba grymt bra ba... typ... ska inte kolla filmen... hata Hollywood... West End rockar... typ.

*S*

Blue sa...

Klart att man inte kan sänka sig till Hollywoodnivå när man varit på West End och tittat musikal...i Låååååndåååån *skall uttalas på nasal stockholmska*

;o)