lördag 28 juni 2008

Kiruna Li, Kiruna???!!!

Jag har just ägnat en timma åt att titta på en dokumentär om Ishotellet. Och jag var dödligt fascinerad hela tiden. Is, snö, kallt och mörkt. Och små designers från hela världen som skulpterade sina rum.
Überdesignern själv som hade en ny vision varje år.
Det dracks lingonberryjuice i isglas, och människor vallfärdade för att se konstverket.
Och Kallax var, enligt reportern, den enda flygplatsen i världen som hade specialparkering för hundslädar.

Och när hotellet hade smält, ja då var det bara att börja om på ny kula. Eller rättare sagt, den nya kulan hade redan påbörjats med att "skörda" 4-5000 isblock från älven.

Jo, jag skulle gärna vallfärda dit för att få se det.

Men att BO i Kiruna?

Snö i juni och inget ljus alls på vintern.

Jag är dödligt imponerad. Jag klarar inte ens en novembermånad i Göteborg utan att bli lätt suicidal.
Kiruna hade fått mig att leta efter närmsta och lättaste sättet att ta mitt liv.


Troligen genom att drämma ett isblock från hotellet i skallen.

PS: Men jag kan rekommendera dokumentären. Varmt!

3 kommentarer:

PGW sa...

Ja jag fattar verkligen inte hur de pallar utan ljus så länge, är de vampyrer allihopa månntro?

listoplisto sa...

Mäh... Kallax = Luleå, det är 32 mil härifrån, praktiskt taget i SÖDRA Sverige alltså *S*
Men ja, man kan bli körd från KIRUNA flygplats i hundsläde ;-)

Kolla in min blogg, jag har just lagt in bilder från i natt, festivalpartaj och helt magisk midnattssol :-)

Du borde besöka Kiruna på vintern. Jag lovar att mörkret är något helt annat än man föreställer sig. När vi bodde i Jönköping upplevde jag det som betydligt mörkare än Kiruna periodvis. Snön lyser upp jättemycket! Eller varför inte ett besök till nästa års Kirunafestival, med mygg och midnattssol :-)

Blue sa...

Shit...jag skrev faktiskt fel *sa hon rodnande som president i klubben "jag har aldrig fel".

Jag menade inte Kallax *rodnar lite till*, jag menade givetvis Kirunas flygplats.

Midnattssol däremot. DET skulle jag vilja se.

Äsch vad fanken, jag får väl ge det ett försök till vintern då'rå.

Det blev ju ingen skidåkning i år, och jag antar att man kan åka nerför i Kirunatrakten också Li? ;)

Men så fan heller att jag BOR på ishotellet. Jag vill ha toa, dusch och bastu - och av någon anledning tror jag inte att något av de ovanstående är förenliga med ett ishotell :)