tisdag 15 april 2008

Kiss-Katten

Näe - inte kissekatten. Utan Kiss-Katten aka Kalsong-Katten, har just gjort en David Copperfield. Eller åtminstone en Labero.

Pga Kiss-Kattens förkärlek för att markera revir med sitt stink-kiss så har vi alltid dörren stängd till sovrummet på övervåningen. Trots kastering, och trots Feliway och Fy-Spray och gudvetvad mer så gillar han inte riktigt sin låda.

Well, nu var det inte det jag skulle skriva om, utan bara att det är anledningen till att sovrumsdörren alltid är stängd.

Kiss-Katten har varit ute i vårvädret hela dagen, och jag har sett och hört honom hoppa efter flugor. Dunsa på taket. Spritta omkring sådär glatt som bara en Kiss-Katt kan göra i vårvädret.

Men, den senaste halvtimman har jag hört honom jama uppfordrande. Som han gör när han faktiskt vill in och ha lite käk och extra energi.

Jag öppnade verandadörren och ropade på honom - ingen katt kom. Jag öppnade framdörren och ropade - ingen katt där heller.

Jag trodde att han hade gett upp och gick in igen, men efter ett par minuter började det hjärtskärande mjauandet igen.

Samma ritual igen. Ingen katt kom. In igen, och efter fem minuter började det mjaua igen. Då blev jag lite orolig. Funderade på om han var instängd någonstans. Gick ut och ropade men hörde inte ett ljud. Gick in, hörde honom igen och funderade på om han satt fast på taket.

Men nä! När jag gick uppför trappan hörde jag honom med all önskvärd tydlighet - från sovrummet.

Katten har kommit på ett nytt trick för att komma in. Man kan gå på taket. Åla sig in genom springan till snedfönstret och hamna på sovrumsgolvet. Det ingick nog dock inte i hans plan att sovrumsdörren skulle avskärma honom från omvärlden, och inte heller att hans korkade matte inte skulle fatta att hon hade en så smart katt som hittar egna vägar in.

Jag är lite stolt över Kiss-Katten. Men lite orolig över status på sängkläder om nu detta blir en vana.

Vilket det helt garanterat blir.

Djur är fantastiska varelser - jag ser verkligen fram emot den dagen han har fångat en orm eller liknande och lagt som present i våran säng - och trixat till det ordentligt.

Eller inte!

Inga kommentarer: