fredag 25 januari 2008

Jag bukandas för att inte explodera just nu

Efter 20 minuter väntetid kom jag fram till a-kassan, fick reda på att det äntligen var ett beslut taget. Men eftersom sopan på min förr-förra arbetsplats lyckades skriva fel på TVÅ intyg så valde de att godkänna det sista (där hon hade glömt att fylla i att jag hade beredskapstidsersättning) men ändå räkna med den. Kanske. Dom var nog inte riktigt säkra. Men hela 680 kronor per dag skulle jag ju få i alla fall.

Sen ringde jag till det externa försäkringsbolaget som HTF använder sig av för den extra inkomstförsäkringen. De som jag inte har skickat in blanketterna till, eftersom man måste bifoga arbetsgivarintyg samt beslut från a-kassan (som jag just fick reda på att det äntligen har beslutats om - men inte kommer få papper om förrän på måndag).

Jomen hej och tjenare. Då visar det sig att efter sammanslagningen till UNI-JÄVLA-ONEN så är ligger inte inkomstförsäkringen på det externa företaget längre, utan hos Unionen själva.

Har Unionen sagt det till mig när jag har ringt tidigare? Nej. För det där vet dom inget om.

Fick telefonnumret till en tjej på Unionen som håller i inkomstförsäkringar, för att fråga hur det fungerar nu, eftersom inga av de blanketter jag fått tidigare verkar stämma (tack gode gud för att jag av en slump valde att ringa det externa företaget - annars hade jag ju bara tänkt att skicka papprena på måndag vilket hade förlängt allt YTTERLIGARE).

Jättetrevlig tjej på Unionen. Sa till mig att slänga alla gamla blanketter och att hon skulle skicka en ny, där jag bara behöver skriva under och lämna mitt kontonummer, eftersom de får alla andra uppgifter såsom inkomst och intyg ifrån a-kassan.

Jahapp - då var det bara att sätta sig i telefonkö till a-kassan igen. Pratade med en mycket trevlig man som sa att dom minsann bara räknar ut ersättningen ifrån a-kassan, dom har inget med inkomstförsäkringen att göra.

Efter att ha förklarat ungefär 3853453875 gånger att det inte var något JAG hade hittat på, och ha suttit med honom i telefon en halvtimma så kröp det fram att han inte visste. Jag var den första som han hade haft kontakt med efter sammanslagningen som hade extra inkomstförsäkring via facket.

ARGH! *dunkar huvudet i väggen*

Kunde han inte ha sagt det direkt? Nu skulle han ge detta vidare till en handläggare som skall ringa upp, om ett par timmar, veckor, dagar eller kanske eoner?

Gud vad bra det blev med sammanslagningen. Precis som det stod i utskicket. Tänk om dom hade anställt personal med inriktning på att effektivisera på riktigt (tex mig), då hade a-kassan blivit arbetslös. Men då hade ju å andra sidan jag och min personal suttit där och varit hur effektiva som helst så dom stackars Unionerna faktiskt inte hade haft samma problem.

Synd att sådana lysande idéer aldrig slår igenom.

Och dessutom avskyr jag att vara beroende av min sambos pengar just nu. Jag tjänar mina egna. Lika många pengar. Och vill kunna ha mina egna pengar. Fast jag vet att han är världens snällaste och inte bryr sig om det så hjälper inte det.

KAN SJÄLV!

Inga kommentarer: