måndag 8 oktober 2007

Cecilia...

Vi måste tala om det här :)

Jag går helt enkelt inte med på att du på fullaste allvar tycker att hösten ser mysigare ut än när jag leker vitval i Medelhavet? Hur ska vi kunna hitta en medelväg nu när jag är på väg rakt in i djup höstdepp som brukar gå över vid jul? Det enda jag kan tänka på är att man var på topp och nu finns det bara en väg och det är neråt. Det är mer än ett halvår kvar tills det är ljust på kvällarna, man kan gå barfota och känna sanden sippra mellan tårna, plaska lite med fötterna i vattnet.
Lill-Båten står inpackad i garaget, Stor-Båten skall köras ner till Göteborg för vinterförvaring.

Det finns inget mysigt kvar förrän det är dags att blåpynta julen. Färgerna på löven som du tycker är så vackra ligger ju ändå pisseblöta på marken ihop med några överlevare till sniglar. Jag skrapar is på rutan, eller väljer att komma försent till jobbet så solen har hunnit titta fram på parkeringen. Dunjackan är framplockad och sommarsandalerna ligger längst ner i garderoben.

Att sitta med levande ljus och tycka det är mysigt är inte min grej. Trots att jag har blivit bättre på det och övat med min kära trolovade. Jag har till och med köpt egna ljus, men det är inte riktigt min grej även om jag kan uppskatta det då och då numera.

Näe, för mig finns det bara tre alternativ.

1) Flytta till ett varmt land i oktober och flytta hem i april (har försökt övertala ägarna att öppna filial på Tonga som jag kan sköta under vinterhalvåret)
2) En överdos av lyckopiller
3) Helt enkelt gå i ide och leva på överskottsfettet fram till april (och vakna upp som size zero)

Kom igen...ge mig en anledning att leva på hösten som jag köper :)

3 kommentarer:

Lollias sa...

Jag gillar den första delen av hösten, den som är full av färg och dofter och rimfrost på vattenpölarna! Då känner jag mig som ett barn på nytt, jag tillhör dem som trots mina 35 år fortfarande trampar is när jag kan. Däremot, den andra delen, när löven ligger som brungrå sörja på marken bland döda grenar och hundbajs, när det regnar och bara är KALLT - den kunde jag vara över.
Fördelen med lappland är då att snart kommer snön! Allt blir vittvittvitt och liksom inbäddat i bommull, ljust, friskt, mjukt och... alldeles underbart, för att citera en viss sagofigur.
Det kanske är lättare att övertala ägarna att öppna en filial i lappland, där du kan jobba under vintern - massor av snö, skid- och snöskoteråkning, fantastisk natur och massor av trevligt folk? :-) Då slipper du hösten och får en vit jul till på köpet! :-D

Blue sa...

Nix Lollias, inte övertalad. Vet vilken lukt du menar, men här nere luktar det bara ruttna löv :)

Och vit vinter, vad är det? Hade det åtminstone varit snö och inte grått slask så är ju faktiskt ljust på vintern.

Skulle möjligen vara för det trevliga folket då :)

Lilla Jag sa...

Ja du, kära Blue. Vi får nog komma överens om att vi inte är överens om det här ;). Jag är ganska så säker på att jag är i minoritet vad anbelangar årstids preferensen, men jag står för det. Jag gillar regn och rusk. Jag föredrar vinterns kalla vindar framför stekhet sommarsol. Varför? Vet inte,men jag anar att det har nåt att göra med mina rötter i finnskogarna i Dalarna.

Jag överanalyserar sällan vädret, utan accpeterar det som det är, vad göra åt det liksom? Bättre att lägga energin på livet istället ;)