måndag 9 juli 2007

Sönder...stressad...semester...behöver...

Okay, då tar vi det från början. Har varit hiskeligt dålig på att uppdatera pga arbetstider utöver det normala. Det tar ju lite extra tid när man måste ägna dagarna åt att manipulera och dupera också.

Jobbytet har vi redan avklarat. Sjuk hund även det (litar fortfarande inte på att hon är helt frisk - men tackar exet mentalt för att han faktiskt tog sig an gammal-rackorna eftersom hon trivs så mycket bättre där). Men jag har ju helt missat att huset ser ut som en byggarbetsplats.

Badrummet har varit i akut behov av renovering under en lååååång period, men eftersom det bara finns ett badrum är ju det är sån där sak som man gruvar sig för. Hantverkare högt och lågt, ingen dusch, bajsa på en lös toalett och spola med vatten från köket. Och, de som känner mig väl vet att jag AVSKYR att inte kunna duscha precis när andan faller på.

Nåväl, till slut fanns det ingen återvändo, vi hade tagit in offerter, bestämt oss och de supergulliga hantverkarna kunde börja i onsdags och faktiskt arbeta under vår semester så man i alla fall slipper gå hemma i skräpet under två veckor av de fyra planerade renoveringsveckorna.

Badrummet har sett mystiskt ut länge, mögel och fukt i limfogar och tak, och en säregen lukt som man enbart med god vilja har lyckats tänka bort. Så, start i onsdags och var förberedd på det värsta. Att det skulle vara mögel i gipsskivorna i väggen men att troligen åtminstone betongplattan hade klarat sig.

Icke då, själva badrummet som var det enda vi hade kalkylerat med, samt en nybyggd toa på övervåningen, visade sig vara HELT mögelfritt, men däremot bastun som ligger i anslutning till duschen var HELT genomrutten i golvet. DEN hade vi inte ens tänkt att röra, den är ju "nybyggd". Numera har vi öppet mellan toalett och gästrum, vill man sitta på toa ifred kan vem som helst gå in i gästrummet och kika på ändalykten från det hållet och mina nerver sitter på utsidan eftersom det är verktyg, gipsfnas, hantverkare, saker som jag inte ens vet namnet på. Och detta skall jag klara att lämna i händerna på hantverkarna på fredag och i lugn och ro gå på semester utan att ha någon som helst koll på vad som händer i hemmet. Morsning och tjena - kontrollfreak. Jag dammsög tom skyddet över mattan förut för att jag höll på att få ett tuppjuck över att inte kunna gå på mitt egen golv utan att göra små gipsspår efter mig.

En bra sak är väl iofs att om jag inte hittar min "trolovade" så kan jag bara följa gipsspåren, ungefär som Hans & Greta.

Tänk positivt....aaaaouuummm....aaaaouuummmm....

UHHHHHH! <-----primalskri inuti mitt huvud.

Men, fint kommer det att bli, skall försöka uppdatera med bilder, före och efter och under tiden så gott det går. Om inte annat så för att jag själv ska komma ihåg hur nära jag just nu är ett nervsammanbrott sen när det faktiskt är fint. För det kommer det väl att bli? Eller? Kanske kommer jag hem till en disaster area efter semestern.

Just det ja - positivt tänkande - avkopplande semester. Men vi har ju inte köpt knoppar ännu, eller måttbeställt spegel till väggen, eller bestämt våtrumsmatta på toaletten på övervåningen.

Jag måste blir bättre på att göra listor - för just nu är det ett trassenystan av frågor i huvudet på mig som inte kommer längre än huvudet. Munnen klarar inte att formulera frågorna.

Aooouuummmmmmmm för helvete!!!!

:)

Inga kommentarer: